Formula Ford on rata-ajon luokka, jossa ajetaan avorenkaisilla formula-autoilla. Ensimmäinen kisa Formula Fordeilla on ajettu 1960- luvulla Englannissa. Nykyisin Formula Fordeilla kilpaillaan yli 20 maassa. Suomessa Fordeilla on kilpailtu jo yli 30 vuotta.
Formula Ford- luokassa moottorin toimittaa Ford. Moottorivaihtoehtoja on 4; Kent 1600cc, Zetec 1800cc, Duratec 1600cc ja Ecoboost 1600cc. Suomessa ajetaan SM- sarjassa Durateceilla sekä Zeteceillä. Kent- moottoreilla kilpaillaan historic- luokassa. Moottoria tai sen ohjausta ei saa säätää nokkien ajoitusta lukuunottamatta. Ilmanohjaimet ovat kiellettyjä ja sarjaa ajetaan yksityyppirenkailla, joten mekaaninen pito ja sen hyödyntäminen ovat ratkaisevassa osassa. Runkovalmistajia on kotimaisen Mtecin lisäksi mm. englantilaisia, ranskalaisia, australialaisia ja tanskalaisia.
Mtec on osoittanut kilpailukykynsä jopa pitkän kokemuksen omaavia runkovalmistajia Van Diemeniä ja Mygalea vastaan voittamalla Suomen Mestaruuden 2014, 2015 ja 2016 sekä Eurocup hopean 2015, sekä useita muita mitaleita SM- ja NEZ- sarjoissa.
Formula Fordeista kiinnostuneelle Mtec Formula Technology voi tarjota joko uuden tai käytetyn auton, täyden palvelun tehdastiimipaikan tai teknistä tukea sekä telttapaikan aloittavalle harrastajalle. Katso lisää Palvelut- välilehdeltä kohdasta Ajaminen tai ota yhteyttä, niin muokataan juuri sinulle sopiva paketti!
Lisätietoa Formula Ford- luokasta: www.formulaford.fi
Formula Ford Mtec FD12
Moottori: Ford Duratec 1,6l
Teho: n. 160hv
Paino: auto 415kg, kuljettajan kanssa 495kg
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 4 sek
Huippunopeus: n. 260 km/h
Polttoaine: Vakio lyijytöntä 98 oktaania
Jarrut: Ohjaamosta säädettävät levyjarrut
Vaihteisto: 4+1 Hewland LD 200 suorakytkentä vaihdettavilla välityksillä
Turvalaitteet: Etu- ja sivutörmäyssuojat, 6 pisteen turvavyöt, 2,5 kg automaattinen sammutinjärjestelmä, irrotettava ohjauspyörä, turvakaari
Auton runko on valmistajan mallin mukainen kromimolybdeeni teräsputkikehikko, joka on läpäissyt MSA:n hyväksyntään vaadittavat testit. Pohjalevy on lentokonealumiinista muotoon leikattu tasainen levy. Pohjalevy leikataan muotoon ja runkoputket taivutetaan, työstetään ja runko hitsataan kokoon Siikalatvan Rantsilassa. Auton kori muodostuu lasikuitukatteista, jotka OKRT on tehnyt Mtecin muoteilla Somerolla.
Ripustus ja ohjausjärjestelmät ovat Mtecin oman mallin mukaiset. Ripustusena on käytetty monilinkkituentaa työntötangoilla varustettuna. Iskunvaimentimet ovat vapaat ja näin ollen säädettävät. Ohjauksen hammastanko tulee mittatilaustyönä Englannista, raidetangot tehdään muiden tukivarsien tapaan Rantsilassa. Alumiinista koneistettavat osat kuten korvakot, kääntövarret ja pyörännavat teetetään Siikalatvalla Makotecillä.
Mtecin periaatteena runkovalmistajana on ollut käyttää kotimaisia lähialueen alihankkijoita niin paljon kuin mahdollista. Näin ollen autoon tulee osia ulkomailta ainoastaan vaihteistoon, moottoriin sekä jarruihin.