Crosskart on suosittu moottoriurheilulaji, jossa ajetaan putkirunkoisilla suhteellisen pienikokoisilla autoilla, joissa voimanlähteenä on yleisimmin motocross- pyörän moottori. Laji on kovassa kasvussa niin Pohjoismaissa, Baltiassa kuin myös muualla maailmassa. Suomessa crosskarteilla ajetaan NEZ sääntöjen mukaisesti. Kesällä ajetaan rallicross tyyppisellä järjestelmällä radoilla, joissa on yhdistelmä sora- ja asfalttiosuuksia. Talvella crosskartit ajavat rallisprint tyylisen talvisarjan lumella ja jäällä.
Luokat Mini, 85cc ja 125cc on tarkoitettu nuorille kuljettajalupauksille. Mtec Tiger crosskart on suunniteltu niin, että samalla rungolla voi ajaa aina Ministä lähtien 125cc luokkaan asti, eli käytännössä 6- vuotiaasta 16- vuotiaaksi, vaihtamalla vain moottoria.
Mtec Tiger
Mtec Tiger on suomalaisvalmisteinen crosskart kilpa-auto. Formula Fordien tapaan myös crosskartien valmistuksessa hyödynnetään kotimaista osaamista. Auto on suunniteltu Mäkelä Racing Teamin insinöörien toimesta, runkoputket taivutetaan ja hitsataan Siikalatvan Rantsilassa ja koneistusosat sekä lasikuitutytöt teetetään Suomessa. Vain taka-akseli ja jarruosat tilataan ulkomailta.
Mtec Tigerin suunnittelutyö oli kiinnostava haaste, johon sai hyödyntää tiimin kaikkea aiemmin hankittua tietotaitoa. Auton kehitystyö on jatkuva prosessi ja tiimin onneksi Mtecille on löytynyt lupaavia nuoria kuljettajia, joilla on myös kykyjä tehdä yhteistyötä auton kehittämisessä.

Tigerin ensimmäinen prototyyppi valmistui syksyn 2017 aikana luokkaan 85cc. Autolla voitettiin heti ensimmäinen sarja johon se osallistui, eli talvimestaruus 2018. Todella kovatasoisessa NEZ- mestaruussarjassa Mtec Tiger oli parhaan suomalaiskuljettajan ohjastamana viides, kolareista huolimatta. Kesäsarjaan saatiin vielä kaksi autoa lisää luokkiin Mini ja 125cc. Myös näissä luokissa auton nopeus kävi ilmi heti ensimmäisissä kisoissa ja erityisesti auton etujousitus on kerännyt kehuja.
Tekniset ominaisuudet
Mtec Tiger on yksi markkinoiden kevyimmistä crosskarteista. 125cc TM moottorilla varustettu Tiger painaa kisavalmiina bensoineen kaikkineen alle 190kg.
Tigerin runkoon on lisätty muutamia turvallisuusominaisuuksia, joilla on parannettu crosskarteissa aiemmin ilmenneitä ongelmia. Tigerin rungon yläosassa on kaksi yhtenäistä putkea, jotka yhdistävät rungon etuosan rungon pääkaareen, joka suojaa kuljettajaa. Näin iskuvoima jakautuu törmäystilanteissa paremmin runkoon. Molemmille sivuille aukeavat ovet varmistavat turvallisen poistumistien, vaikka auto olisi katollaan tai kyljellään. Tigerissa on myös tukevat turvavöiden kiinnityspaikat runkoputkessa.
Tigerin katteet on valmistettu ohuesta lasikuidusta painon säästämiseksi. Sivupuskurit ovat katteiden ulkopuolella, joten niitä voi käyttää astinlautana pienten kuljettajien kavutessa autoon. Sivutörmäyksessä puskuri ottaa suurimmat iskut vastaan suojaten näin sekä kuljettajaa, että sivukatteita. Puskurit ovat helposti vaihdettavissa törmäyksen jälkeen.
Etupyöräntuenta on täysin uudistettu aiempiin crosskarteihin verrattuna ja säätömahdollisuuksia on lisätty. Tukivarsissa on uniball- nivelet, joten kaikki pyöränkulmat ovat säädettävissä juuri niin kuin kuljettaja haluaa. Camberin säätö on mahdollista tehdä helposti ja nopeasti ilman, että auraukset muuttuvat.
Taka-akseli on 50mm -halkaisijalla oleva mikroauton akseli, joka on kevyt ja kestävä. Ratin etäisyys ja korkeus on säädettäviä kuskille sopivaksi sen mukaan mitä kuljettaja kasvaa. Takasiipi on täysin säädettävä ja tarvittaessa mahdollista irrottaa painon säästämiseksi, mutta onhan se kyllä upean näköinen! 😉
Lisätietoja suomen crosskart kisoista ja luokista löydät osoitteesta www.finrx.fi. Ota yhteyttä niin suunnitellaan juuri teille sopiva paketti!