Menneenä viikonloppuna ajettiin FinRX – Marttila Sprint, jossa oli mukana uusi Mtec Tiger 85cc Crosskart ensimmäistä kertaa julkisesti esillä ja kilpailussa mukana. Mtec Tiger on Mtec Formula Technologyn ensimmäinen Crosskart. Tiger-runkoversiota pystyy käyttämään 85cc, 125cc ja 250cc Crosskarttien SM- ja Cup-kilpailuissa. Ensimmäinen rakennettu prototyyppi valmistettiin Ilari Sääskilahdelle 85cc-luokkaan ajettavaksi ja testattavaksi kaudelle 2018.
Kilpailutapahtumassa Tiger sai paljon huomiota uusilla innovaatioilla ja poikkeavalla ulkonäöllä kilpaileviin runkovalmistajiin nähden. Itse kilpailussa auto näytti toimivan hienosti ja alustan liikkeet ajaessa näytti todella herkiltä kun ensimmäistä kertaa päästiin vertaamaan Tigeria muiden valmistajien autoihin samalla kertaa samoissa olosuhteissa. Kuljettajakin tykkäsi ja kehui ajettavuutta hyväksi, että Tigeria ei tarvitse samallalailla pakottaa mutkista poikittain läpi kuin hänen edellistä autoa. Tigerissa onkin kiinnitetty erityistä huomiota etuakseliston tukivarsigeometriaan, jolla on saavutettu tasapainoisempi kokonaisuus parantamalla keulan pitoa. Opimme paljon uutta ja lisää parannusideoita tuli omalta porukalta kuin myös muilta kilpailijoilta. Oli mukava nähdä kuinka positiivisen vastaanoton ensimmäinen Suomalainen kaupallinen Crosskart sai varikolla.
Itse kilpailussa moottoritekniikan ja vaihteiston kanssa oli ongelmia. Moottorista puuttui alavääntöä ja vaihteet eivät vaihtuneet halutulla tavalla. Lisäksi viimeisessä vedossa 10m ennen maalia tulpanhattu irtosi, joka keskeytti Ilarin kisan pahimmoilleen lyhyeen pudottaen Ilarin kakkospaikalta viimeiseksi kun kaikkien ajojen ajat laskettiin yhteen. Kuitenkin positiivinen asia Mtec:n kannalta on ,että nämä tekniset murheet eivät liittyneet auton rakenteeseen, vaan auton alusta ja runko toimi hienosti. Seuraavaan Raahen FinRX Sprinttiin, kun moottoritekniikka saadaan kuntoon, niin voidaan odottaa jo parempia sijoituksiakin.
Uusien Crosskarttien valmistus on aloitettu ja auton kehitystyötähän jatketaan edelleen saadun palautteen ja parannusehdotusten myötä. Tästä on hyvä jatkaa!