Formula Fordien tämän vuoden lyhyehkö kahden viikonlopun pituinen SM- sarja avattiin Kemoran moottoriradalla 15.7.2017. Samana päivänä Rantsilapäivien toritapahtumassa julkistettiin perinteinen Vuoden Ranttisen valinta, joka tänä vuonna osui Mäkelä Racing Teamin kohdalle. Tiimin mieltä lämmittää, että tunnustus tuli nimenomaan näkyvyydestä ja saavutuksista moottoriurheilun puolella. Kiitos kotikunnalle huomionosoituksesta, jatketaan hyvää työtä yhdessä!
Rata-SM kaudella Milla Mäkelä tavoittelee kuuden lähdön sarjasta ensimmäistä SM mitaliaan. Vastassa Millalla on Duratec luokassa 4 kuljettajaa, jotka ovat kaikki saavuttaneet mitalin Formula Fordeissa aiempina vuosina, joten tehtävä ei tule olemaan helppo. Myös tälle kaudelle lisätyt siivet tuovat oman haasteensa soppaan. ”Siivet tuovat autoon paljon ulkonäköä ja vähän lisää nopeuttakin. Ennen Fordeja ajettiin koko ajan pienessä luistossa, nyt siipi pitää auton maassa kun antaa vaan lisää kaasua mutkissa. En tiedä kumpi on mukavampi, ehkä minun ajotyylille tämä siivellinen on helpompi, mutta olihan siinä luistattelussakin oma hauskuutensa. Yllättävän hyvin päästiin heti säätöihin siivenkin kanssa.” Milla kommentoi uutuutta. Jo ensimmäisen viikonlopun kolme lähtöä osoittivat, että sarja tulee olemaan erittäin tasainen. Kaikki kuljettajat ajoivat muutaman kymmenyksen sisään aika-ajossa, eikä kisassakaan ohituspaikkoja löytynyt muutoin kuin virheiden kautta.
Millan aika-ajo ei onnistunut täysin nappiin. Perjatain harjoitusten päätteeksi huomattiin jarrupalojen olevan lopussa, eikä uusia ollut ajettu auki. Aika-ajoon lähdettäessä jarruissa ei ollut oikeanlaista tuntoa ja jarrutasapainon hakeminen etu- ja taka-akselin välillä oli haasteellista epätasaisesti toimivien palojen kanssa. Lähtö paikaksi tuli näin ollen viides ruutu.
BMW Xtreme luokassa hankittu kisarutiini näkyi kuitenkin ensimmäisessä lähdössä. Milla otti loistavan lähdön nousten kolmanneksi ennen ensimmäistä mutkaa. Ensimmäisellä kierroksella käytiin nelospaikalta vielä hakemassa vauhtia, mutta kisarutiinin tuoma luotto ensimmäisellä kierroksella kylmiin renkaisiin ja autoon auttoi nousemaan takaisin kolmos paikalle, jonka Milla sai säilytettyä maaliin saakka, pienistä teknisistä ongelmista huolimatta.
”Toiseen lähtöön korjattiin vaihdekeppilinjasto, jotta kisassa voi keskittyä muuhunkin kuin vaihteiden päälle saamiseen, mutta lähtö epäonnistui kilpakumppanin ahdistaessa minut pussiin sisälinjalle. Siitä tipahdin viidennelle sijalle, eikä sieltä ohituspaikkaa löytynyt huonoilla jarruilla. Onneksi lähdössä ahdistanut kaveri oli ottanut vilppilähdön ja tippui tuloksissa taakseni.” Milla kertaili toisen lähdön tapahtumia.
Kolmanteen lähtöön jarrupalat vaihdettiin vanhoihin, joiden uskottiin riittävän yhden lähdön ajan. Auto oli Millan mukaan erinomainen ajettava viimeisessä lähdössä. Milla nousikin viidennestä ruudusta ensimmäisellä kierroksella neljänneksi, mutta pieni virhe kostautui ja Milla putosi kisan puolessa välissä viidenneksi. Toisena ajanut kilpakumppani teki kuitenkin vielä suuremman virheen ja kaikki neljä kuljettajaa sijoilla 2-5 tulivat toiseksi viimeisellä kierroksella paluusuoran jarrutukseen yhdessä kasassa. ”Pojat olivat siinä menossa jarrutukseen kolme rinnakkain, totesin että minulla olisi vauhtia hypätä neljänneksi riviin, mutta ei siihen fyysisesti mahtunut enää neljättä autoa rinnalle!” Milla nauroi. Ehkä hyvä niin, sillä yksi kilpakumppani menetti tilanteessa etusiipensä ja jäi kauas muista. Milla ajoi neljäntenä kolmannen lähdön maaliin.
”Ihan ok viikonloppu, vauhti oli kohtuu hyvää ja koko tiimin työskentely oli hyvää, tulokset vain jäivät harmittavan tasapaksuiksi. Se viimeinen silaus, jolla olisi voitu nousta kärkeen puuttui vielä tästä viikonlopusta.” neljänneksi sarjapisteissä jäänyt Milla pyöritteli. Tiimi on kuitenkin keksinyt jo ennen kotiin lähtöä muutaman kehityskohdan Alastarossa Syyskuun lopulla ajettaviin kolmeen lähtöön. Mitali tavoitteet ovat siis edelleen vahvasti hengissä!
Millan Mini-Kisa
Milla osallistui 9.7. Ahosen Minillä Touring Car -kilpailuun ja sijoittui lähdössä neljänneksi. Kiitos Jyri Ahonen kivasta kokemuksesta!