Rata-autoilun SM-sarja päästiin avaamaan viime viikonloppuna Jurvan Botniaringin radalla. Covid-19 epidemian takia lykkääntynyt sarjan avaus oli Siikalatvalaisen Milla Mäkelän tiimille raskas viikonloppu tekniikkaongelmien varjostaessa harjoituspäiviä.
”Harjoituspäivinä ihmeteltiin, kun vauhtia ei tahtonut löytyä samaan tapaan kuin viime kisassa. Meidän piti olla helposti kärkiporukan vauhdissa, mutta oltiin tiputtu porukan hännille, kun kaksi sekuntia kierrosajasta oli hukkunut yhtäkkiä jäljettömiin. Totesin tiimille että en vaan yksinkertaisesti pääse autolla lujempaa. Mutkissa mennään tasatahtia kärjen kanssa, mutta suorilla joka ikinen auto karkaa.” Milla Mäkelä kertaa.
Tiimi teki valtavan työn, kun tutkittiin mikä autossa vastustaa niin, että suoravauhtia ei ole. Kaikki mahdollisuudet käytiin perjantaina läpi; perä, kytkin, vaihteisto, polttoaine, renkaat, jarrut. Asioita korjailtiin ja kun kaikki oli käyty läpi ei enää auttanut muuta kuin toivoa, että renkailla lähtee se viimeinen sekunti aika-ajossa.
”Moottorinohjaukseen saa mennä ainoastaan katsastus, joten se käytettiin viimeisenä oljenkortena kisa-aamuna. Katsastaja käytti tietokoneen kiinni ja saatiin selville, että yksi moottorinohjauksen antureista oli seonnut. Seinäjoelta löytyi uusi anturi ja se saatiin noudettua ja asennettua juuri ennen aika-ajoa. Kotona Rantsilassa olisi myös ollut anturi, mutta sieltä sitä ei olisi ehtinyt hakemaan parissa tunnissa. Iso kiitos Putelle!” Tiimipäällikkö Markku Mäkelä kommentoi.
Aika-ajossa Milla ajoi 10 koko viikon parasta kierrosaikaa. Viisi nopeinta kierrosta kaikki 0,5 sekunnin erolla toisiinsa. Vihdoinkin kaikki toimi niin kuin piti. Lähtöruuduksi tuli viides, mikä oli ihan minimi tavoite. Ensimmäisessä kisalähdössä Milla piti paikkansa ensimmäisiin mutkiin ja onnistui heti avauskierroksella nousemaan neljänneksi. Kärkikolmikko pääsi hieman karkuun ohitusta tehdessä, joten edessä oli kova työ ajaa podium paikat kiinni. Viimeisen kierroksen viimeisessä mutkassa Milla oli juuri sillä etäisyydellä, josta olisi voinut iskeä, mutta ohitus olisi vaatinut yhden kierroksen lisää aikaa. Tuloksena siis neljäs sija alle sekunnin erolla kakkospaikkaan ja alle 0,5 sekuntia podiumille 20 minuutin kisan jälkeen.
”Käytin kisassa hyväksi kaiken sen ärsytyksen ja turhautumisen mitä treenipäivinä oli kertynyt. Raivoa oli ehkä vähän liikaakin kisan alussa, kun meinasin tuhota renkaani liialla yrittämisellä, mutta onneksi huomasin vähän rauhoittaakin ajoa, vaikka pään sisällä kiehui.” Milla naureskelee.
Sunnuntain kisassa lähtöpaikka oli neljäs lauantain kisan kierrosaikojen mukaisesti. Lähdön jälkeen toisessa mutkassa tuli ahdasta ja Milla sai pienen osumankin perään, mutta onnistui kuitenkin nousemaan kahinoissa kolmanneksi. Milla oli mukana kärki nelikossa, joka ajoi karkuun muilta.
”Ensimmäisillä kierroksilla minulla oli renkaissa huippu pito edellä meneviin verrattuna. Ohitus ei vain ihan onnistunut, joten päätin pitää renkaat elossa kisan loppuun saakka ja yrittää sitten uudestaan. Kisan neljäskin alkoi jäädä minusta, niin pidin vain huolen, että pysyn itse iskuetäisyydellä loppuun asti. Sitten jarrupoljin alkoi painua pohjaan kisan puolivälissä.” Milla kertaa.
Jarruneste vuoto etujarruissa vaikeutti Millan ajamista ja kisasta tuli jälleen maaliin selviämistaistelu. Onneksi alussa oli tullut kaulaa takana tuleviin. Milla sai keskittyä jarrujen säännöstelyyn ja auton pysäyttämiseen rauhassa. Myös renkaat pysyivät hyvässä kunnossa, joten mutkissa sai kuitenkin jarrutuksen aikana hävityn ajan paikattua niin, että ennen maalia Milla putosi vain yhden sijoituksen jääden siis neljänneksi.
”Haastavan viikonlopun jälkeen on lohduttavaa, että ongelmat olivat onneksi jälleen lähinnä testipäivien murhe ja kisaan auto saatiin taas iskuun. Tiimille iso kiitos kovasta työstä! Mahtava nähdä kuinka kaikki painaa töitä täysillä ja elää samalla tunteella hommassa kuin kuljettajakin. Meillä ei kukaan anna periksi ennen kuin hommat on kunnossa. Sarjan neljänneltä sijalta kaikki on vielä käytännössä avoinna. Lyhyessä sarjassa tasaisuuskin on valttia. Nyt vaan lähdetään Alastaroon kolmen viikon päästä tekemään oma maksimi. Sitten katsotaan mihin mitaliin se riittää 😉” Milla päättää.
Voit nyt tukea Millan SM-mitalitaistelua ja kirjata nimesi Millan autoon Alastaron kisan ajaksi!
Jos haluat siivittää Millan mitaleille ja nähdä oman nimesi V8 Thunder Mercedes AMG:n katossa, niin se on nyt mahdollista hintaan 50 euroa/nimi! Laita sähköpostia osoitteeseen milla@makelaracing.fi tai ota yhteyttä Mäkelä Racing Teamin jäseniin, niin laitamme toimintaohjeet tulemaan. Kiitos kaikille jotka elävät jännityksessä mukana!
Kuvat AKK/Pertti Kangasniemi