Rata-autoilun Suomenmestaruussarjasta ajettiin toinen osakilpailu Kemoran moottoriradalla Vetelissä 10.-11.7.2021. Milla Mäkelä lähti viikonloppuun parantamaan sijoituksiaan ensimmäisen osakilpailun torjuntavoiton jälkeen.
”Ahvenistolla ei ihan pysytty kärkinelikon vauhdissa ja sarjapisteissä jäätiin neljännelle sijalle. Kemora on meidän kotirata, joten tänne lähdettiin hakemaan varmaa paikkaa kärkikuskien joukosta. Rata oli ennestään tuttu ja Ahveniston avauskisassa vaivanneet säätöongelmat on ratkaistu, kun syy auton vikurointiin löytyi iskunvaimentimista.” Milla Mäkelä summasi ennakkotunnelmia.
Kemorassa Milla osoittikin hyvää vauhtia jo harjoituksista lähtien. Milla oli perjantain virallisten harjoitusten jälkeen jäänyt vain pari kymmenystä päivän nopeimmasta ajasta. Aika-ajoon lähdettiinkin luottavaisin mielin hakemaan jopa eturivin lähtöpaikkaa. Toni Lähteenmäki ajoi ilmiömäisen ajan 1.11,1 ja otti paalupaikan. Sami Talvitie pystyi kellottamaan ajan 1.11,4 ja ajoi toiseksi. Millan jarrut ylikuumenivat parin nopean kierroksen jälkeen joten parhaaksi ajaksi jäi lopulta 1.12,0 ja tuloksena kolmas lähtöruutu.
Ensimmäiseen kisalähtöön Milla sai huonon lähdön ja tippui neljänneksi. Rautjärvi nousi neljännestä ruudusta toiseksi ja piti Lähteenmäen ja Millan takanaan ensimmäisten kierrosten ajan kun Talvitie pääsi ajamaan yksin karkuun.
”Lähdössä auto jäi sutimaan paikalleen niin sisäpuolelta startanneet kaverit pääsivät edelle kiihdytyksessä. Taistelu oli todella tiukkaa ensimmäiset pari kierrosta, mutta kun pääsin Rautjärven edelle, niin pystyin ajamaan kisan kontrolloidusti maaliin. Talvitie ja Lähteenmäki pääsivät karkaamaan harmittavan kauas kun taisteltiin Rautjärven kanssa. Huomenna yritetään ampua kärjen kantaan heti lähdöstä!” Milla kertaa.
Sunnuntaina kisalähtöön lähdettiin kuivankelin renkailla, mutta ennen kuin lähtövalot ehtivät syttyä alkoi sataa kaatamalla vettä. Lähtö keskeytettiin ja autot ohjattiin varikolle renkaiden vaihtoon. Tiimit tekivät urakalla töitä kaatosateesta välittämättä, kun renkaat piti saada vaihdettua muutamassa minuutissa. Millan auton tuulilasin pyyhkijät eivät myöskään alkaneet toimimaan, joten tiimi haki sulakkeita ja yritti saada mahdollisesti jumittuneen mekanismin pelaamaan renkaiden vaihdon ohella.
”Se oli kyllä mieletön hässäkkä varikolla. Pyyhkijöiden kanssa minulla paloi pinna ja sanoin että ajan ilman, kunhan saan keskittyä siihen, miten nyt täytyy ajaa. Vettä tuli kisan aikanakin lisää ja olin vesiliirrossa parhaimmillaan 5 kertaa jo yhden kierroksen aikana. Ajoin myös vesiliirron seurauksena ulos paikassa, johon tullaan kuivalla kelillä yli 220km/h. Menin aika pitkälle ulos, mutta onneksi pääsin takaisin radalle ja putosin vain yhden sijan! Nousin vielä neljänneltä paikalta kolmanneksi viimeisillä kierroksilla. Sekin ohitus meni tutkintaan, kun edellä ajanut Talvitie ajoi lukkojarrutuksen tuplakeltaisen alueella runsaan seisovan veden takia ja minä ajoin normaali ajolinjaa, joka sattumoisin oli nopeampi tapa kuin lukkojarrutus. Tuomaristo kuitenkin näki tilanteen lopulta samoin kuin minä ja Sami, eikä rangaistuksia tullut.” Mäkelä tiivistää tapahtumarikkaan toisen lähdön.
Kausi jatkuu 31.7.-1.8.2021 Botniaringin radalla Jurvassa. Milla kertoo, että tavoitteena on nousta Jurvassa kärkipakan paremmalle puolelle