Millan V8 Thunder debyytti kausi on sujunut lähes täysin suunnitelmien mukaan. Kauden avaus Riikassa jäi tiimiltä väliin, kun kauden suunnitelmat varmistuivat niin myöhäisessä vaiheessa. Tavoitteena loppu kauteen oli kerätä kokemusta uudesta autosta ja rakentaa vauhtia ensi kautta ajatellen. Odotukset ovat kuitenkin ylittyneet, kun Milla on ennen Alastaron finaali viikonloppua mukana tiukassa taistossa sarjan pronssimitalista!
”Me lähdettiin tähän kauteen ajatuksena ajaa kilometrejä pienellä budjetilla ja opetella autoa ensi kautta silmällä pitäen. Ensimmäisen kisan tavoite oli olla viiden joukossa ja se tapahtui. Pärnuun lähdettiin haaveillen podiumista ja se saatiin kun toisesta lähdöstä tuli kolmos paikka. Nyt kun Kemorassa onnistuttiin vielä pysymään podiumilla toisen lähdön kolmannen paikan ansiosta, niin tämä kausihan on mennyt ihan yli odotusten!” Milla kertaa tähän asti ajettuja kisoja.
Ajaminen on sujunut ja kisat ovat tulleet hyvin maaliin asti, vaikka tiimi ei olekkaan päässyt auton kanssa helpolla. Erityisesti huolta ovat aiheuttaneet jarrut. Millan autossa on vielä vanhan malliset pienemmät jarrut, kuin muissa sarjan autoissa. Pysäytysvoimaa niissäkin on riittävästi, mutta kestävyys on ollut suurempi ongelma kuin etukäteen oli ajateltu.
”Pienet jarrut ylikuumenevat kesken kisan. Kovemmalla palalla saatiin ylikuumenemisen vaikutus auton hidastuvuuteen minimoitua, mutta sitten alkoi paukkua jarrulevyjä. 180km/h jarrutuksessa räjähtävä jarrulevy ei ainakaan lisää luottoa autoon. Lisäksi on vaihdeltu osia aina ohjaustehostimesta vetoakseleihin ja laturiin. Alustaa ei ole päästy vielä säätämään juuri lainkaan, kun testeissä on aina ilmennyt jotakin muuta.” kertaa tiimipäällikkö Markku Mäkelä.
Isoista teknisistä ongelmista huolimatta Milla on kuitenkin pystynyt ajamaan ehyitä kisoja ja kerännyt pisteitä siihen tahtiin, että yhden osakilpailun väliin jäämisestä huolimatta pronssimitali on enää kolmen pisteen päässä.
”Täytyy kiittää tiimiä siitä, että auto on ollut aina kunnossa aika-ajoihin mennessä! Toki keskittyminen olisi ollut ehkä parempaa jos auto pysyisi vaivattomasti kasassa ja pystyisi ajamaan kunnolla testiä, eikä tarvitsisi miettiä että haastanko edellä meneviä vai tuonko auton ruutulipulle asti. Mutta ainakin me tiedetään nyt, että mitä pitää parantaa ensi kautta ajatellen! Ei tarvitse pohtia että mistäköhän me saataisiin lisää vauhtia.” Milla pohtii.
Alastarossa ajettava kauden finaaliviikonloppu voi ennakoida jo tulevan kauden vauhtia, sillä Millan kilpakumppani lainaa omasta autostaan päivitetyt jarrut viikonlopuksi Millan autoon.
”Mahtavaa että päästään kokeilemaan isommilla jarruilla vielä kauden loppuun. Iso kiitos Putelle, joka lainaa vääntyneestä rungostaan jarrut! Me autellaan sitten uuden auton kanssa että saadaan Putte ensi kaudella taas viivalle” Milla iloitsee.
Kauden päätösosakilpailu ajetaan siis Alastaron moottoriradalla 21.-22.9.2019.
Virallinen pistetilanne löytyy BaTCC:n sivuilta.