Rata-SM sarjan kolmas osakilpailu ajettiin heinä-elokuun vaihteessa Jurvan Botniaringin radalla vaihtelevissa olosuhteissa. Viikonlopun sää yllätti useita kuljettajia, sillä rata kuivui useita kertoja päivässä rankkojen sadekuurojen väleissä.
Lauantain aika-ajossa rata oli suhteellisen selkeästi kuiva, eli renkaaksi valittiin kuvioimattomat kuivan kelin renkaat, eli slicksit. Milla Mäkelä oli ollut kisaa edeltävissä testeissä nopea kuivalla kelillä, joten odotukset olivat korkealla aika-ajoon lähdettäessä.
”Tosi luottavaisena lähdettiin aika-ajoon hakemaan jopa paalupaikkaa. Sanoin radiopuhelimella ennen aika-ajon alkua, että sadepilvet lähestyy nopeasti ja nopea kierros on saatava heti alussa. Milla sai renkaat toimimaan ja oman nopean kierroksen ajettua, mutta yksi auto sattui omalla valmistelevalla kierroksellaan hiukan hankalasti eteen. Paalupaikka taisi mennä siihen ohitukseen, kun eroa jäi alle 0,2 sekuntia, mutta eturivin paikka saatiin kuitenkin! Sateen kasteltua radan ei kukaan pysynyt parantamaan ensimmäisen kierroksen aikojaan.” kisainsinööri Miikka Mäkelä kertoo.
Ensimmäiseen kisalähtöön arvottiin renkaita ja suurin osa kuljettajista päätti lähteä slicks renkaalla vielä kostealle radalle. Milla jäi hieman sutimaan radan kosteammalla puolella olleeseen kakkos ruutuun, joten Jonne Rautjärvi ja Toni Lähteenmäki pääsivät lähtökiihdytyksessä ohi. Toisella kierroksella vesisade oli yltynyt lähtösuoralla kaatosateeksi. Tapahtumarikkaiden avauskierrosten jälkeen kärkipaikalla ajanut Jonne Rautjärvi ajautui Sami Talvitien kanssa radan ensimmäisessä mutkassa kovalla vauhdilla rengasvalliin. Toni Lähteenmäki sai juuri ja juuri pidettyä auton radalla, kun taas Milla ajautui ulos, mutta osui vain hieman kaiteeseen. Kilpailu keskeytettiin punaisella lipulla, Millan auto autettiin liikkeelle ja korjattiin uusintalähtöön.
”Siinä meni näkyvyys aivan täysin radan viimeisessä mutkassa vesisateen takia ja ajauduin jo siinä leveäksi. Lähtösuoralla pystyin hiljentämään jo hyvissä ajoin, mutta kun auto nousee vesipatjan päälle niin eihän siinä auta kuin toivoa että liuku päättyy hyvin. Etupuskuri otti vähän osumaa, mutta se saatiin korjattua varikolla. Uusintalähdössä ajoin aika varmistellen toiseksi. Toki nopein kierros tuli ajettua niin saatiin Tonilta nyt ainakin yksi paalupaikka napattua.” Milla kertoo.
Sunnuntaina sama keli jatkui. Milla oli lähdössä toiseen kisalähtöön slickseillä, kun vesisade yltyi juuri ennen lähtöä ja taktiikka vaihtui viime hetkellä välikelin renkaaseen. Kisa ajettiin läpi kirjaimellisesti puolimärällä radalla, kun radan takaosa oli täysin kuiva ja varikolla satoi vettä koko kisan ajan niin, että radan toinen puoli pysyi märkänä koko lähdön ajan.
”Oli kyllä taas omalla tavallaan haastava kisa. Paalupaikalta lähtö onnistui hyvin ja pääsin kärkeen, mutta Toni otti kyllä kärkipaikan aika äkkiä haltuun. Meidän välikelin renkaat on jo niin vanhat ja kovat, että niillä ei tehnyt mitään radan märällä osalla. Kuivalla radalla sain aina kärkeä kiinni, kun siellä ne oli hyvät, mutta sitten jäin märällä. Aika rauhassa sai loppukisasta ajella kolmospaikalla maaliin. Hienoa nähdä, että pystytään ajamaan podiumille joka säällä! Harmittaa vaan että ei päästy ajamaan kilpaa kuivalla ollenkaan, kun meillä olisi nyt ollut vauhtia taistella kisan voitosta. Hyvät pisteet saatiin kuitenkin ja sarjassa noustiin nyt mitalipaikkoihin kiinni.” Milla tiivistää